דניאל זריהן

קידום אורגני מול פרסום בפייסבוק: יתרונות וחסרונות

פרסום בפייסבוק

פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם ששינתה לחלוטין את האופן בו אנחנו גולשים ברשת. אחד ממוקדי המשיכה הגדולים ביותר שלה מלבד היכולת שלנו להיות בקשר עם חברים, עמיתים לעבודה או בני משפחה מתבטא באפשרות של מותגים ועסקים ליצור קשר עם הלקוחות שלהם בדרכים שלא היו אפשרויות קודם לכן.

בשלבים ההתחלתיים של חדירת פייסבוק לארץ ולשאר העולם, מרבית העסקים השתמשו בדפים עסקיים על מנת למשוך לקוחות חדשים ולשמור על קשר עם הלקוחות הקיימים באמצעות פרסום סטטוסים. הסטטוסים האלו היו מופיעים בפיד של הלקוחות ולכן היה קל יחסית למשוך את תשומת ליבם לעדכונים, מבצעים וכך הלאה.

היום לעומת זאת, מספר גבוה של אוהדים אינו מבטיח כלל חשיפה בסדר גודל רחב מכיוון שפייסבוק שינתה חלקים גדולים באלגוריתם שלה אשר גורמים לכך שהגולש צריך להיות אקטיבי על מנת לקבל עדכונים באופן שוטף. למשל, גולשים שמבקרים יותר בדף עצמו עשויים לקבל יותר עדכונים שלו בפיד שלהם ואם בחרו באופן ספציפי לקבל עדכונים של הדף, הם ייראו את העדכונים באופן שוטף בפיד. לעומת זאת, גולשים שרק הפכו לאוהדים אבל לא מבצעים שום אינטראקציה עם הדף מיוזמתם, עלולים לפספס את הרוב המכריע של העדכונים.

בשל זאת, הפרסום בפייסבוק מתחלק בסופו של דבר לשניים : שיווק אורגני (כפי שתיארנו עד כאן) ושיווק ממומן הדומה לקידום הממומן בגוגל ומתמקד בהצגת מודעות בפיד של הגולשים.

הקידום הממומן בפייסבוק מתאים בעיקר לעסקים שיש להן מטרות ספציפיות כמו הגדלת המכירות או הפניות ללקוחות תחת קטגוריה מסוימת ולא לעסקים שרוצים לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר, זאת בזכות היכולת של השיווק הממומן בפייסבוק לפנות לקהל יעד מאוד ממוקד על פי פרמטרים כמו גיל, מגדר, אזור מגורים, תחביבים, תחומי עניין וכך הלאה. אפשר אמנם להשתמש בשיווק הממומן על מנת לצבור עוד אוהדים, אך כפי שהסברנו בתחילה, קשה יחסית לפנות לאותם אוהדים בלי להשקיע עוד כסף, וכך אפשר ליפול מאוד בקלות למלכודת של תלות בשיווק הממומן של פייסבוק כל פעם שרוצים להגדיל את החשיפה לעדכונים חדשים.

יש לציין שבניגוד לקידום ממומן בגוגל שדורש לא מעט הבנה טכנית ובעיקר תכנון שקול וזהיר של התקציב שלכם, השיווק הממומן בפייסבוק הוא הרבה יותר פשוט ואפשר להתחיל לפרסם בעלות של כמה עשרות שקלים ליום. יצירת המודעה נעשית באמצעות אשף פשוט בו בוחרים תמונה או מספר תמונות וטקסט מהם מרכיבים את המודעה.

קידום אורגני בגוגל

בעוד פייסבוק מתמקדת בפן החברתי, גוגל הוא עדיין מנוע החיפוש הגדול בעולם אליו הגולשים פונים באופן ישיר כאשר הם רוצים למצוא עסק מסוים, מוצר או שירות. בשל זאת, אי אפשר להתעלם גם מהחשיבות של קידום אורגני. מלבד היכולת לפנות ללקוח הפוטנציאלי ברגע שבו הוא מתעניין במה שיש לנו להציע לו ולא באופן אקראי.

אנחנו גם לא מוגבלים במה שאנחנו יכולים להציג לגולש באתר שלנו, בבלוג וכך הלאה, זאת לעומת דפים עסקיים בפייסבוק או אפילו סטטוסים שלהם יש מבנה קבוע. יתרה מכך, בניגוד לפייסבוק,  אין בעיה למקד כל עמוד או חלק באתר במילת מפתח אחרת : בפייסבוק יש לנו מקום מוגבל מאוד להציג את עצמנו ולכן אנחנו לא יכולים לבצע את המיקוד הזה באותה קלות, אלא אם כן אנחנו מוכנים ויכולים להשקיע בכמה דפים שונים (למשל, לחברת עלית יש שני דפים נפרדים עבור מוצרי השוקולד והקפה שלה).

מבחינת  השקעה כספית, אם אנחנו מעוניינים לקדם את האתר שלנו למיקומים ריאליים (בעשיריה הראשונה) על מילות מפתח תחרותיות יחסית שיש להן הרבה חיפושים, סביר להניח שנצטרך להיעזר בשירותיה של חברת קידום או מקדם אתרים, וזה כמובן עולה כסף. מצד שני, בניגוד לשיווק הממומן של פייסבוק, זוהי השקעה לטווח ארוך מכיוון שהקידום עצמו לוקח זמן, אבל ברגע שהוא מתחיל לעבוד, כמות הכניסות לאתר ולכן גם הפניות והמכירות עולה בצורה משמעותית.

בכל הנוגע למיתוג, צריך להבין שבסופו של דבר השאיפה שלנו צריכה להיות שהגולשים יחפשו ישירות את האתר שלנו או את שם המותג בגוגל, יקבלו עדכונים לדואר האלקטרוני וכך הלאה. על מנת לעשות זאת אנחנו חייבים לבצע אופטימיזציה של האתר עצמו : להשקיע בעיצוב, למשוך את הגולשים לעמודי המרה ספציפיים, לשלב את שם המותג באופן שיווקי בטקסטים עצמם וכך הלאה. מיתוג הוא לא דבר קל, אבל יש הרבה סימנים לכך שגוגל מתייחס אליו ברצינות. לדוגמה, הוא מציג מידע אודות העסק בגרף הידע שלו (הטור בצד שמאל במחשבים אישיים או למעלה בניידים) ואת הלוגו, הוראות הגעה, טלפון וכך הלאה.

אז מה עדיף?

השאלה מה עדיף: פרסום בפייסבוק או  קידום אורגני בגוגל היא מאוד אינדיבידואלית ואי אפשר לענות עליה בלי לבחון את סוג העסק ואת המטרות שאותן הוא רוצה להשיג. עסקים שמעוניינים לשמור על קשר רציף עם הלקוחות שלהם כל מספר ימים עשויים להעדיף פרסום בפייסבוק, וגם כאלו עם קהל יעד מאוד ספציפי שאולי לא היה נחשף אליהם דרך חיפוש של מילות מפתח יכולים להרוויח מאוד מהרשת החברתית. (לדוגמה, חברה שמארגנת כנסים וימי עיון בנושאים שונים).

לעומת פייסבוק, קידום אורגני בגוגל מתאים יותר לעסקים שרוצים למכור ישירות לגולש הממוצע ומכוונים בצורה רוחבית. כמו כן, הם צריכים לזכור שמדובר בהשקעה לטווח ארוך שרואים את התוצאות שלה רק לאחר מספר חודשים ולכן יש להתאזר בסבלנות.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *