חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחירה ורכישת דומיין

תוכן עניינים

שיקולים מרכזיים בבחירת שם מתחם (דומיין) לעסק

כל עסק מתחיל מבחירת שם נכון ומדויק, אבל זה נכון גם בזירה האינטרנטית. בחירת שם דומיין (URL) מתאים לעסק שלך, הוא שלב מכריע לעתיד האתר והצלחת העסק שלך. לכן מומלץ להשקיע בסוגיה הזו מספיק מחשבה ולבצע כמה בדיקות בסיסיות, כפי שנרחיב מיד.

כל דומיין ייחודי, ואין שם זהה לו בכל הרשת העולמית. לכן, לדומיין יש השפעה מכרעת על שיווק, ייצוג, מיתוג, קידום אתר והעסק שלכם ברשת האינטרנט. הוא ילווה אתכם לטווח הארוך –  המוניטין, התדמית והמיצוב וכל התוצרים הנלווים: לוגו, ניירת, שילוט, אתר, דף עסקי ועוד, כולם תלויים בשם שנבחר לעסק. בחלק גדול מהמקרים הדומיין נגזר משם העסק, אולם במצבים אחרים נרצה ליצור שם חדש לחלוטין (אתר שאין מאחוריו עסק, פורטל בנושא כללי וכן הלאה).

כמה טיפים לבחירה נכונה

דומיין יכול להיות יופי של כלי שיווקי. אחת הדרישות העיקריות בדרך לכך היא שם קליט, קצר וזכיר, שיהיה לכם פשוט להעביר אותו לאחרים. רצוי שהדומיין יהיה מדויק ולא כלול מילים או אותיות מיותרות, מהסיבה הפשוטה שאתם מחפשים שם שקל לזכור.

לכתובת URL זכירה יש מספר יתרונות מהותיים. למשל כאשר נבנה לכם דוא”ל עם ה-URL שלכם, תרצו שיהיה לכם קל ופשוט למסור את הדוא”ל בטלפון ללקוח. פשוט הרבה יותר להפנות אחרים לאתר שלכם כשהכתובת ברורה, ורצוי מאוד פשוטה לאיות. זה לא בהכרח המקום למשחקי מילים או למונחים שקשה לדעת מראש איך כותבים, כלומר, כאלו שמחייבים אתכם לאיית באופן מלא את כתובת האתר בכל פעם שאתם מפנים אליו אנשים.

קליט, או מדויק?

מומלץ לבחור דומיין שמציג באופן ברור את המותג שלכם, עדיף גם שזה יהיה שם האתר. יש כאלו שיגידו שיש לבחור שם מתחם על סמך קידום אורגני (מילות מפתח), אבל ממש לא בטוח שזה הפרמטר הראשון שלפיו צריך לבחור. נראה שההשפעה של מילת מפתח בדומיין על הקידום היא מינימלית, ויש סיכוי גדול שהיא אפילו שלילית: גוגל יתבונן באתר כזה בעין מאוד ביקורתית, תוך מחשבה (שלעיתים בהחלט נכונה) שהתוכן שקיים בו אינו מיועד לגולש אלא רק למנוע החיפוש. לכן לא היינו ממליצים לכם לשים את ביצי הקידום האורגני בסל שם המתחם, ולו מכיוון שיש אינספור דרכים וכלים אחרים שיסייעו לכם להתקדם בגוגל.  חשוב יותר לבחור שם קליט, זכיר ושממצב אתכם נכון. זה חשוב במיוחד במקרה של בניית אתר תדמית או בניית אתר חנות, אשר האתר שלהם הוא אחד מכרטיסי הביקור המובהקים והחשובים ביותר.

אחת הדילמות העיקריות בעת רישום דומיין היא בין שמות קליטים לבין כאלו שפשוט מתארים את העסק, האתר או החזון בצורה מדויקת. לכל בחירה יש יתרונות משלה, אבל בגדול אפשר להבין למה רבים ימליצו לא להתפשר בכל מקרה בהיבט הזכיר של הדומיין.

במקרה הזה, שם קצר ולא מחרוזת ארוכה מידי, יסייע לאנשים לזכור אותו, להגיע אליכם בגוגל מבחינת קידום אתרים ולאיית אותו בקלות. זו הסיבה בגינה מומלץ לבחור בדומיין המכיל אותיות או מספרים בלבד, ולא מקף תחתון או עליון שמהווים מקור ללא מעט טעויות או ניסיונות כניסה כושלים לאתר.

שם דומיין ישראלי, או בינלאומי?

שאלה שנשאלת כמעט בכל אחד מהמקרים היא האם לבחור דומיין עם סיומת ישראלית ( במקרה של עסק – דומיין co.il, במקרה של ארגון – org.il), או דומיין בינלאומי (com למשל). האמת היא שקשה למצוא לה תשובה חד משמעית, כאשר יש שיקולים לכאן ולכאן. ללקוחות שפונים אלי ומעוניינים בסיומת com אני מייד שואל אם מדובר באתר בינלאומי או באתר המספק שירות רק בישראל. כך מיד יודעים שמדובר באתר הפונה לשוק הישראלי, לשוק המקומי ולא לשוק הבינלאומי. אם הפנייה היא לשוק הישראלי בלבד, אפשר לבחור דומיין ישראלי (גם אם יש עסקים שמעוניינים בכל מקרה לבצע רכישת דומיין בינלאומי משיקולי תדמית, למשל חברות הייטק). גם מבחינת הקידום האורגני בגוגל, אם האתר בעברית ומכוון לשוק המקומי עדיף שיהיה בסיומת co.il כאשר האתר שייך לארגון או רשות נבחר בסיומת .org.il

אפשר כמובן לבחור שכל כתובת האתר תהיה בעברית, ולא רק הסיומת שלו. על פניו, מדובר בפתרון מצוין שיקל על גולשים לבקר באתר שלכם: כל מה שצריך הוא להגיד להם מהו השם בעברית, וסיכוי קטן שהם יטעו. אבל, וזה אבל גדול מאוד, דומיינים בעברית מציעים כמה חסרונות מוחשיים מאוד. אם אתם מעתיקים למשל את ה-URL של אחד העמודים הפנימיים, ייתכן מאוד שתקבלו לנגד עיניכם מחרוזת ארוכה ולא ממש קריאה.

איך רוכשים דומיין?

חשוב לזכור שכל דומיין חייב להיות ייחודי. אם אתם מחפשים שם כללי ומפוצץ, סבירות גבוהה מאוד שהוא יהיה תפוס. במקרה הזה לא תוכלו כמובן לבצע רישום דומיין, אלא אם תבחרו מראש בסיומת אחרת מזו התפוסה (מה שבגדול מומלץ פחות או ברוב המקרים). אפשר כיום לבצע בדיקה די מהירה של פרטי דומיין מסוים, שתאפשר לכם לדעת עד כמה בכלל ניתן "לבנות" עליו. במהלך הבדיקה תוכלו לראות גם מיהם הבעלים שלו ומתי הוא מסתיים. יש מקרים בהם תוכלו אולי לפנות למי שמחזיק בשם בבקשה שישחרר לכם אותו, עם או בלי תשלום מצידכם.

לאחר שבחרתם, ואתם מגלים שהשם פנוי למרבה השמחה, מתחילה המלאכה של רישום דומיין. בגדול, מדובר בצעד די פשוט שמתבסס בעיקר על ביצוע התהליך דרך אחד הרשמים המוסמכים מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. רוב השחקנים האלו יוכלו גם להציע לכם שירותים משלימים די חשובים, דוגמת תיבת דואר אלקטרונ לפי שם האתר, שירותי אחסון של האתר וכן הלאה.

אחרי שהבנתם איך קונים דומיין, נשאלת השאלה כמה זה צפוי לעלות לכם. האמת היא שהעלות של דומיין לשנה עומדת בדרך כלל על כמה עשרות שקלים, או לכל היותר מאות, וזהו סכום שבטל בשישים אל מול היתרונות של בחירת שם דומיין שמתאים לכם בול (או אפילו "כסף קטן", אם מעמידים מנגד עלויות גבוהות יותר כמו זו של אחסון האתר וכמובן שגם הבנייה שלו ועבודת הקידום השוטפת עליו).

לסיוע בבחירת דומיין והצעת מחיר צור עמנו קשר

דירוג התוכן
5/5
עקוב אחרינו
פוסטים אחרונים
אתם מספרים
יעניין אותך גם:
בניית אתרים רספונסיביים
סוגי אתרים
סקוטי
בניית אתרים רספונסיביים

יתרונת בניית אתרים רספונסיביים – והדרך הנכונה להקים אותם! אין ספק כי בכל הקשור לעולם האינטרנט ולחוויית המשתמש, אנו נמצאים בעידן בו קיימת מהפכה רצינית

להמשך קריאה >>