חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הנגשת אתרים – איך, מדוע ולמה?

תוכן עניינים

הנגשת אתרי אינטרנט

כיום, רשת האינטרנט נהפכה לחלק אינטגרלי מחיינו, היות והיא מספקת לנו שירותים ומידע בכלל תחומי החיים – החל מבריאות ועד לתרבות. מסיבה זו, בעלי עסקים רבים מבצעים קידום לאתר האינטרנט שלהם. חשוב להבין כי האוכלוסייה ממנה מורכבים הגולשים שלנו אינה הומוגנית ברובה. למעשה, קיימים שלל סוגים של גולשים – חלקם בעלי מוגבלויות כאלה ואחרות, ומתוקף תפקידנו להנגיש גם עבורם את האתר שלנו. הנגשת אתרים תסייע לאנשים בעלי מוגבלויות ליהנות גם מהשירותים אותם אנו מציעים, וכמו כן גם במקסום ה"טראפיק" לאתר שלנו – עניין שיסייע, בתורו, בהעלאת ההכנסות של העסק. במילים אחרות: אתר נגיש יותר יסייע לקידום.

מי צריך לבצע הנגשת אתרים?

אתר נגיש הוא כל אתר המאפשר לאנשים עם מוגבלויות שונות לגלוש ולהתמצא בו, בכלל זה אנשים בעלי מוגבלות ראייה, שמיעה, מוגבלות שכלית, מוגבלות פיזית המקשה עליהם את תפעול העכבר או המקלדת וכדומה. מי שמחפש הנגשת אתרים חוק, ימצא אותו בסעיף 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

בשנים האחרונות, חלו שינויים מסוימים בנוסח של תקנות הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות. אלה מגדירות לא רק מה צריכה לכלול ההנגשה, אלא גם אילו אתרים מחויבים בכך. למרות שברמה הכללית חובת ההנגשה חלה על אתרי אינטרנט ואפליקציות באשר הם, כאשר המרכזי שבהם קשור לגובה המחזור העסקי. אתרים של עוסקים פטורים או של עסקים בעלי מחזור נמוך מ-100,000 ש"ח, פטורים לחלוטין מהנגשה של האתר שלהם. אם מחזור העסק נע בין 100,000 ל-300,000 ש"ח ניתן לקבל פטור מהנגשה, אותו אפשר לחדש אחת לשלוש שנים בהנחה שהמחזור אינו עובר את הרף העליון.

חוק הנגשת אתרי אינטרנט מגדיר שבמקרה של מחזור שנתי בטווח של 1,000,000-300,000 ש"ח, אפשר לקבל פטור למשך שלוש שנים אם מדובר באתר קיים שהוקם לפני ה-26 באוקטובר 2017 (אתרים בסדר גודל כזה שהוקמו לאחר מכן חייבים להיות מונגשים). יש מספר תנאים שחייבים לקיים על מנת לקבל את הפטור, לרבות הוספת פרטי התקשרות נגישים באתר העסק או באתר נגיש אחר.

קיימת אפשרות לקבל פטור מהנגשת אתרי אינטרנט בשל מה שמוגדר "אי היתכנות טכנולוגית", כלומר, חוות דעת מקצועית שמראה שיישום ההנגשה באתר מסוים היא מלאכה מורכבת עד בלתי אפשרית. הפטור ניתן לשלוש שנים ואפשר להאריכו לשנה נוספת, אם כי לאחר שש שנות פטור נדרשת הגשת בקשה מיוחדת לפטור דרך נציבות שוויון הזכויות לאנשים בעלי מוגבלויות.

מספר המשתמשים באתר עשוי להקנות פטור מהנגשה. באתרים אשר כדי להשתמש בהם הגולשים חייבים להירשם, ומספר הנרשמים אינו עולה על 500, ניתן פטור אוטומטי. מהניסיון שלנו, עם זאת, אחוז האתרים העונים על התנאי הזה הוא מזערי.

שימו לב שמפאת קוצר היריעה, אנחנו לא מתייחסים כאן לצדדים המגוונים ולרזולוציות הקטנות של נגישות אתרים, דוגמת הנגשת קבצים וטפסים באתר, תמונות, כפתורים, ניווט בין עמודים ועוד. מדובר אם כן בעולם רחב מאוד.

מה הקשר בין קידום בגוגל לבין הנגשת אתרים?

הנקודה המרכזית שאנחנו רוצים להעביר אי שבלי קשר לתקנות החוק, מומלץ לחשוב בחיוב על הנגשת אתרי אינטרנט. מטרתו של SEO הינה, בפשטות, לגרום לאתר שלנו להופיע בתוצאות החיפוש הראשונות ביותר במנועי החיפוש השונים – בדגש על גוגל. כחלק מקידום, יוטמעו באתר טקסטים עם מילות מפתח מתאימות, וכמו כן ייעשה "שיפוץ" לכלל האתר – החל מהתוכן המופיע בו ועד לעיצובו, וזאת על מנת שנוכל לקבל את התוצאות האופטימליות ביותר.

כדאי לדעת כי ניתן להנגיש גם את האתר לא רק לטובת קידום. כחלק מפעולות קידום אורגני והנגשת אתרים, נוכל למשל להגדיל את גודלו של הטקסט באתר או לשנות את העיצוב כך שיהיה מתאים יותר עבור אנשים עם לקות ראייה. לחילופין, נוכל לצרף קבצי שמע לאתר, לטובת אנשים בעלי לקות ראייה חריפה יותר. דוגמה נוספת להנגשת אתרים היא הוספת כתוביות לכל סרטון המופיע באתר, עבור אנשים בעלי לקות שמיעה.

בכל מקרה, ככל שהאתר יהיה נגיש יותר עבור אנשים רבים יותר מכלל האוכלוסייה, כך התנועה בו תהיה גדולה יותר – עניין שיבטיח הכנסות גדולות יותר, וכמו כן את הקפצת האתר שלנו למקומות הגבוהים יותר במנועי החיפוש. באופן זה, נוכל לסייע בהצלחה לקידום.

הקשר בין הנגשת אתרים לקידום אתרים יכול להיות גם ישיר הרבה יותר. בשנים האחרונות, גוגל שמה דגש משמעותי על חוויית המשתמש באתרים, ומדובר כיום ככל הנראה במשתנה משמעותי מאוד במשוואת הקידום (אנחנו כותבים "כנראה", כי האלגוריתם של גוגל הוא כידוע סודי). במילים אחרות: אתרים מונגשים עשויים להשתפר בדירוגים שלהם ולקבל יותר חשיפות.

איך מבצעים נגישות אתר אינטרנט בהצלחה?

קיימות שלל דרכים באמצעותן נוכל להנגיש את האתר שלנו. בבואנו לעשות כן, יש לתת את הדעת על מספר סוגי מוגבלויות אשר מרכיבים יחדיו – שימו לב – כמעט שליש מהאוכלוסייה:

  • אנשים בעלי מגבלת ראייה – החל ממגבלת ראייה קלה ועד לעיוורון מוחלט.
  • אנשים בעלי מוגבלות פיזית כלשהי – עבור בעלי מוגבלות פיזית, נרצה להגדיל את הכפתורים באתר או להימנע מצורך בלחיצות מרובות ומסורבלות על העכבר, שיקשו עליהם.
  • אנשים בעלי מוגבלות שכלית – החל מקשיי קריאה ודיסלקציה ועד לבעיות בהבנה.
  • בעלי קשיים אחרים – למשל גולשים אשר אינם מכירים את השפה, אנשים בעלי קושי בהתמצאות או בתפעול, "טכנופובים" (אנשים המתקשים לאמץ חידושים טכנולוגיים, דוגמת מבוגרים) וכדומה.

מבחינה מעשית, אפשר לבצע הנגשת אתרי אינטרנט במספר אופנים. אם אתם פונים לחברות בניית אתרים, ולעיתים גם קידום אתרים, יכול מאוד להיות שהנגשת האתר תהיה חלק בלתי נפרד מסל השירותים שלהן. בחלק ממערכות ניהול האתרים יש תוספי הנגשה מובנים, פשוטים יותר או פחות לשימוש, ואפשר להטמיע אותם באתר: הדוגמא המובהקת היא הנגשת אתרי וורפדרס, שיכולה להיעשות באמצעות תוסף Enable החינמי והפשוט לשימוש.

למרות שהאפשרות של הנגשת אתרים בחינם נראית קוסמת, יש לציין שבמקרים רבים ההנגשה היא מלאכה הדורשת תכנון, בחינה של מאפייני האתר והתאמות טכנולוגיות שונות, כך שההחלטה להשאיר את העבודה למומחים נראית הגיונית.

הנגשת אתרים מחיר

אם פונים לחברה מקצועית לצורך הנגשת האתר, צפויים להיפרד מסכום כספי שגובהו משתנה בהתאם לפרמטרים שונים. אבל, וזה אבל גדול מאוד, רבים יטענו שהסכום הזה עשוי להיות בטל בשישים אל מול יתרונות ההנגשה. ראשית, מפני שהקנס האפשרי עבור אתר שאמור להיות מונגש אבל לא עבר הנגשה בפועל הוא כבד מאוד:  150,000 ש"ח, וכן אפשרות לתביעת פיצויים בגובה 50,000 ש"ח גם ללא הוכחת נזק. ניתן להיות מעט רגועים יותר על רקע העובדה שהחוק דורש שליחת הודעה לבעל האתר על עצם ההפרה, תוך מתן אופציה לתקן אותה תוך עד 60 יום על מנת למנוע תביעה פוטנציאלית.

בנוסף, אתר מונגש עשוי להיות בעל תמורה כלכלית לעסק או לגוף העומד מאחורי האתר: בין אם הגדלת הכניסות לאתר, שימוש חוויית הגולשים או הקידום הפוטנציאלי במנוע החיפוש. פעמים רבות יש לכך השפעה כספית ישירה ומשמעותית על העסק, וזה בלי קשר לעובדה שעצם ההנגשה היא פעולה חברתית מהמעלה הראשונה, בעלת אלמנטים של סולידריות ומחשבה על הזולת.

דירוג התוכן
5/5
עקוב אחרינו
פוסטים אחרונים
אתם מספרים
יעניין אותך גם: